Løbet La Marmotte kan
betragtes på mange måder; overvejelser der alle lå i hovedet inden jeg skulle
køre det.…
Objektivt: 175 km, 5000
hm, Col de Glandon, Col de Telegraphe, Col de Galibier og L’Alpe d’Huez.
Subjektivt: De 175 km er
hvad det er, rigeligt indenfor komfortzonen, men de 5.000 hm, svarende til en
halv coast-to-coast så rigeligt udenfor enhver komfortzone.
En styrkeprøve af de mere
uoverskuelige, men på den anden side kender jeg så mange der har gennemført
løbet..
Efter mit styrt i
foråret, er jeg ikke der hvor jeg gerne ville være, men på den anden side,
rutinen er der så rigeligt.
Så det blev min plan,
tage det, ikke som et løb, men som en laaang C2C etape, en oplevelse, bjerge
der skulle nydes. De sidste 14 kilometre er opkørslen til L’Alpe d’Huez, og
kommer man ikke til foden i rette tid, bliver man pillet ud af løbet. Sådan
matte det jo bare være og jeg trøstede mig med, at så ville jeg jo slippe for
den opkørsel. ;-)
Vejret i bjergene er
uforudsigeligt.. Sidste år udgik mange da temperaturen i dalene lå på 40
grader! I år regnede det dagene før løbet og i dagene efter har temperaturen på
Col de Galibier ligget på frysepunktet..
Heldigvis havde vi gennem Dancykling købt udlægning af to depotposer, og
vejrudsigten blev studeret nøje for at se hvilket tøj der skulle i poserne..
alt var med i kufferten.
Virkeligheden: Vi havde
det smukkeste vejr man overhovedet kan forestille sig. 11 grader om morgenen og
23 grader i dalene op af dagen, 18 grader på Galibier og 33 grader i starten op
af Alpen. Tørvejr og primært sol.. Det fås simpelthen ikke bedre!
De 8000 deltagere i løbet
blev sendt afsted i tre batches, og som nybegyndere skulle vi starte med de
langsomme i den sidste batch 7:50 fra Bourg ved foden af Alpen, 50 minutter efter
de første. Det er OK, selvom de langsomme ellers godt kunne bruge den ekstra
lille time ;-) Starten gik fint, testosteron-niveauet var ikke så højt, så
optakten, de 15 kilometrer hen til starten af opkørslen til Glandon gik gelinde
i pænt flow og uden panik. Skønt! En af kammeraterne
fra klubben kørte i hold et, som mere mindede om et dansk motionsløb. Hidsigt
og med panik. Pludseligt blev der bremset og han nåede at holde, men det gjorde
rytteren bag ham ikke! I crashet blev cyklen smadret. Der kunne lige listes tilbage
til start, hvor der blev lejet en cykel og løbet alligevel gennemført.
Imponerende.!! Men sådan var det altså ikke i vores ende. J .
Så står vi ved startlinjen. 174 km og 5500 hm venter på de 7000 glade cykelryttere
Opkørslen til Glandon er
lang og stigningsprocenterne runder lidt for ofte de tocifrede tal Det er så også
den samlede konklusion fra mit første alvorlige møde med Alperne. Stigningerne
er længere end Pyrenæerne og stigningsprocenterne er lidt højere.. Nå men, det gik nu super og med lidt
cykelryttermentalitet kunne jeg ikke lade være med at presse den lidt op af
Glandon… masser af energi i benene og mange at overhale J Pulsen lå
omkring de 180, altså 95% hvilket er alt for højt, men ned kunne jeg sgu ikke
få den. Her ved mit comeback har jeg konstateret at pulsen let ryger op..
konditionen er ikke hvor den skulle være, men til gengæld kan jeg æde smerten,
det rører mig ikke at køre med syre i benene..
Men, selvfølgeligt lå det i hovedet, at det ikke er den klogeste
disposition i starten af en hård dag… men hey.. what to do?
Alle bjerge har en ende,
også Galibier og da vi kom til toppen var der trængsel. Første depot ligger i
passet og da jeg stadig havde lommerne fulde af gode sager, strøg jeg lige
igennem. Dancykling holdt med poserne lige nedfor toppen og der var det muligt
at få et glas cola og en banan uden kø. Posen lod jeg ligge, havde ikke brug
for flere geler til lommerne eller en reserveslange eller noget af der andet
der var pakket.
Nedkørslen fra Glandon er
taget ud af tidsregnskabet. Den er simpelthen for svær til at arrangørerne har
turdet lade deltagerne køre ræs ned af. I hvert eneste sving stod der en
kontrollør og vinkede med flag. I det hele taget har jeg aldrig oplevet et så
godt afmærket løb, med vagter ved alle tilstødende veje og i starten, hvor alle
er samlet i et felt, også ved midter-heller på vejen!! De fleste veje var
lukkede for øvrig trafik.. i hvert fald gennemgående.. Stor stor ros!!
Vores oplevelse af
Glandon-nedkørslen var nu, at den ikke var særlig svær. Høj hastighed ikke mulig, men
ellers bestemt indenfor rimelighederne. Da jeg dagen efter kørte den i modsat
retning i bil, måtte jeg dog konstatere at asfalten var dårlig, vejen så smal
at to biler kun lige kan passere hinanden samt at der er en fandens masse små
sving. Ja, at være i løbsmodus både skærper ens opmærksomhed og reflekser men
gør også blind for farer. Må nok konstatere at det er godt arrangørerne passer
på os.
Vejen efter Glandon
nedkørslen og hen starten på Telegraphe-opkørslen er hovedvej og beskrevet som
et hurtigt transportstykke, hvor man skal fange et tog af ryttere og lade sig
transportere med. Det gjorde vi så.. men den stiger altså 2-3-4 % over ret
meget af de 40 kilometre L Det er sgu sin sag at sidde i et felt og lade
sig suge med, på noget der ligner Klampenborgbakken bare en hel del
længere! Det tog i hvert fald energien
ud af mine ben! Herefter blev resten af
løbet mere overlevelse, så farten blev sænket og pulsen kom dermed også under
kontrol. Det begrænsende er ikke syregrænse eller kondition, men hvordan man
opretholder energiniveauet og dermed styrken i benene!
Opkørslen til Telegraphe
er cirka 10 km og stiger mellem 8 og 11%. Det gik sådan set ok, med en enkelt
vandpause undervejs. Lidt træls at de havde riflet overfladen af asfalten, så
man sad og småhoppede i sadlen, men alt kan jo tjene til at distrahere fra de
ømme ben ;-)
En lille nedkørsel og så
går det op til Galibier. Først skulle frokosten dog lige køres ned. Sad og
drømte om en flute med skinke og søreme om ikke det netop var det de havde
puttet i frokost depotet! Stærkt og der røg sgu en ekstra flute i lommen ;-)
Galibieropkørslen er
omkring de 20 km og stiger omkring de 7-8% med enkelte afstikkere op til 10.
Det minder på den måde faktisk om Tourmalet i Pyrenæerne som jeg jo har kørt
tre gange J meeen dog
aldrig efter to andre så hårde bjerge som denne gang. Jeg besluttede mig derfor
til at stoppe en gang i mellem fx efter to-tre kilometre, selvfølgelig kun for
at tage billeder og spise lidt flute, men to minutters pause hjælper sjovt nok
også på benene ;-)
Den ene gang jeg stod af cyklen og svingede benet over sadlen, kvitterede systemet dog benstrækningen med antydningen af en krampe, som kom igen på en af de lidt mere stejle passager. Op kom jeg naturligvis, men med en anelse nervøsitet over den ventende L’Alpe dHuez opkørsel, der bade er rigtig stejl og lang… hvordan dælen skulle den klares.. målet var jo at gennemføre..pyt med tiden.. men gå op af Alpen er altså under min værdighed!!!
Den ene gang jeg stod af cyklen og svingede benet over sadlen, kvitterede systemet dog benstrækningen med antydningen af en krampe, som kom igen på en af de lidt mere stejle passager. Op kom jeg naturligvis, men med en anelse nervøsitet over den ventende L’Alpe dHuez opkørsel, der bade er rigtig stejl og lang… hvordan dælen skulle den klares.. målet var jo at gennemføre..pyt med tiden.. men gå op af Alpen er altså under min værdighed!!!
Præcist så hårdt var det ;-)
Lige over toppen havde
Dancykling endnu et depot, og denne gang var der basis for at få genopfyldt
lommerne, både med sukker til flaskerne og geler til maven.
Der sad jeg så og tænkte
på mine bens styrke, undervej på den meget lange nedkørsel fra Galibier.
Nedkørslen har enkelte stykker der går opad, og det virkede sgu ikke
bekræftende… Vel i Bourg igen, stod
Hanne og Asger og ventede på mig ved foden af Alpen. Den søde Hanne mindede mig
om, at jeg jo havde som mål at gennemføre, så jeg kunne da bare stå af og nyde
udsigten i hvert af de 20 hårnålesving til toppen! Klokken var jo so-wie-so
stadig kun 17:00, så jeg var langt foran min plan! Right, jeg besluttede mig for at køre op i
slæbegear, 5 km/t og stoppe i hvert andet hårnålesving, så jeg var helt sikker
på ikke at få kramper og til gengæld fuldføre!
Det tog 2 timer og 12 minutter at komme op på den måde, men sikkert og
stabilt var det.
Gennemført! Den officielle
til blev 10:44, ikke voldsomt kønt, men stærkt tilfredsstillende efter forårets
udfordringer!
Strava siger, at jeg knoklede med 185 Watt på Galibier, 161 på Telegraphe, 153 på Galibier og 139 på Alpen. Det er ikke pænt disponeret, men hey, resultatet er stadig Gennemført ;-)
Hanne tog bilen op da
Alpen blev åbnet for trafik klokken 18:00. Vist lidt af en udfordring, for der
var stadig mange på vej op, og mange på vej ned. Vi landede derfor på toppen
samtidigt, så det havde taget en god time at slange bilen de 14 km op.
Senere sad vi og spiste
en dejlig middag med cykelvennerne, ud til ruten, da den sidste rytter kom op, akkompagneret
af dythorn og lystige tilråb fra fejebladet.. godt det ikke var mig ;-)
På ruten og dagen efter
tænkte jeg been-there-done-that. Gentagelse ikke nødvendig! Men nu, nogle dage efter kunne
jeg nu nok overtales. Det var en dejlig tur.
1 kommentar:
Det var sgu flot Per!
Jørgen
Send en kommentar