Hmm, lidt ærgelig blev jeg, da jeg opdagede at "Evolution" er Fox´s laveste niveau, og der ikke er meget at justere på.....
To ting kan justeres, nemlig sag, der beskriver, hvor hård den er pumpet op og rebound, der beskriver dæmpningen, altså hvor hurtigt den folder sig ud igen efter at have været komprimeret. Måske kan man også gøre noget ved at skifte olien til en anden viskositet, men så er det langhåret.
Det største problem: Ved rette sag, som måles ved hvor meget den komprimeres når man sætter sig op på den, føles det som om den giver meget lidt modstand, når brager ned i et hul. Den klapper ligesom bare sammen. Det samme sker når man bremser, og tro mig, man har bare ikke brug for at forenden dykker helt ned, når man rører bremsen på vej ned af en stejl skråning, og rammer den så samtidig en forhindring...... ja, så kan man godt begynde at gro et par vinger.
Nu har den så været forbi smeden, der øgede trykket i gaflen, så den egentlig har mindre sag end den måske burde. Den er kort sagt blevet hårdere. Kors hvor det hjalp, nu tør jeg stole på den, ikke mindst ned af. Og tør igen fræse fra de fleste
Men, samtidigt er forgaflen jo blevet hårdere, hvilket betyder, at man ikke mærker meget til affjedringen når det kun er små buler og riller på stien. Intet plush der!
Nu virker den OK, men nej, en Lefty er det ikke
(Og hvorfor købte jeg så ikke en Lefty? Tja, der hænger jo en Cannondale cykel bagefter, og på den hænger en prisseddel... og det er godt nok, hvis man kører i Arizonas tørre klima, men i mudder og sne her i DK, slides der for meget på grejet. Det første hold bremseklodser holdt 500 km!)
Giants Maestro bagaffjedring , som var den egentlige grund til at jeg købte lige netop denne cykel, er stærkt anbefalet på nettet og i anmeldelser. Her er min kommentar: DET virker! Bagenden er plush, uden at den er blød. )
Ingen kommentarer:
Send en kommentar