tirsdag den 22. juli 2014

Egentlig...

Egentlig skulle dette indlæg handle om en rask lille tur til Mont Ventoux, men det må vente, for lige nu er der noget helt andet jeg skal have luft for!

Cyklen kører nu på fjerde sæson, og måske skulle den skiftes, medens den stadig har en vis form for gensalgsværdi.. men altså.. der er ingen anden cykel jeg hellere vil have, så det var ret nemt at vælge den billige og fornuftige løsning, nemlig at beholde min dejlige ynglingsracer, og så levetidsforlænge den. Den knirker og larmer lidt, og gearskiftet går lidt trægt, så opgaven skulle være at skifte kronrørslejer og kabler.. Så burde den igen være stort set som ny..

Ved styrtet knækkede styret og ellers var der ingen skader på cyklen. Det var derfor ret nemt at instruere værkstedet, som blev valgt ud fra om de havde det samme styr som lagervare. Gummiet på bremsegrebene var revet i stykker, så beskeden lød: Nyt styr, nyt gummi på grebene og nye kabler (tænkte ikke lige på kronrørslejerne)

De satte pænt det nye styr på, og nyt gummi, men på en eller anden måde passede gummiet ikke rigtigt, og blev ved med at dreje rundt og forskyde sig. Og kablerne.. ja dem skiftede de ikke.. det er noget pis, for de ligger jo under styrbåndet, og da den jo var ny, kunne kablerne ikke skiftes uden at smide gode nye styrbånd ud.

OK, min hobby er jo at pusle med cyklerne, og med en uge på ferie hjemme skulle der jo være god tid nok. Selvgjort er nu bedst!

Så af med kronrørslejerne.. hmm ingen af de helt lokale butikker havde et sæt magen til.. og der findes fanme mange... så frem med fedtbøssen og give lejerne ny glinsende smøring.. det virkede faktisk, det grove knirkeri er væk.. nok kun for et år, men pyt, så på jeg jo bare ind til Specialized Concept Store, de har dem garanteret.. men for nu virker det.

Nye kabler på.. først i bag, gearing og bremser, så af med styrbåndet i højre side og de gamle kabler ud.. hmm.. smeden har sgu sat venstre grebs gummi på højre sides greb.. altså, det forklarer jo ligesom at de ikke rigtigt passede!!!  Nåmen det er jo til at bytte om.. selvgjort er jo velgjort... kablerne skiftet!

Jylland kalder, så ind med cyklen og reservedelene i bilen, så jeg kan forsætte arbejdet når vi når frem til første destination.. og så kan jeg jo i morgen tage Jylland på langs, når vi skifter destination derovre, dejligt!

Ok fremme, og ud med cyklen. Første job er at flå styrbåndet i venstre siden samt kablet til forskifteren af. Nyt kabel på.. men hvad i h... den passerer igennem stellet, og den nye vil bare ikke ind i hullet!  €#%&"! Der prøves med mange forskellige ting, men intet kommer igennem... Igang med internettet... lige præcis min model kan jeg ikke finde, men en anden og lidt mere kompliceret viser, at kabelstyreskinnen i bunden af rammen, hvor kablet dukker igennem, skal afmonteres. Frem med skruetrækkeren, hmm. den sidder sgu fast.. måske lidt venligt moderat vold klarer problemet.. KNAK... styreskinnen knækker og stelgennemføringen er stadig lukket land..

hmm.. Selvgjort er velgjort, men nu må jeg vist stryge flaget og gå til smeden.. der røg den dejlige sommercykeltur op gennem Jylland, og hvad værre er.. chancen for at en smed kan fixe den, uden ventetid på fredag kan nok ligge på et lille sted.. og så er lørdagens lange cykeltur med cykelklubben også "at-risk". Det er fanme kreperligt!  #€%&#"!!!

Hvad gør en klog men fummelfingret og abstinensplaget mand nu?  Burde man egentlig ikke have to cykler, hvis nu... ;-)

Edit dagen efter: Mødte en meget venlig mekaniker, der hurtigt fik sat skik på kabelgennemføringen. Den var simpelthen fyldt op med sand, der sad i klemme i det smalle rør. Et lille bor, trillet mellem fingrene, kunne få gruset ud, efterfulgt af lidt trykluft til at rense stellet. Alt er nu vel igen, og cyklen er igen klar til at straffe noget asfalt :-)

Ingen kommentarer: