tirsdag den 14. juli 2009

B-skruen

Så købte jeg mig en dims (endnu en) til at måle kædeslid med, og det var helt klart, at kæden ikke var slidt. Ergo, måtte det være et justeringsspørgsmål, når kæden ligesom ikke kørte optimalt på panik-gearet (den største tandhjul i bag).

Over til naboen og spørge hvilken af de mange skruer i gearet der skulle stilles. Hvis man her begynder at eksperimentere, lander man lynhurtigt med et ubrugeligt gear, der kun kommer tilbage på vejen, med intensiv hjælp fra en uddannet mekaniker!

Det viste sig at være B-skruen, og ikke H eller L eller en af de mange andre....
Nu kører den fint igen, og jeg blev lidt klogere. B-skruen sætter afstanden mellem gearskifteren og tandhjulene i bag. Hvis gearskifter står for tæt på tandhjulene, falder kæden ikke ordentlig på plads mellem tænderne.

Hvis du selv vil rode med din cykel, er der en OK vejledning hos ParkTool. Det er altså også nødvendigt eftersom de lever af at sælge værktøj til os amatører der ikke ved hvordan tingene virker ;-)

Ingen kommentarer: