tirsdag den 24. november 2015

Hipster-klubben

For et par uger siden var jeg på MTB kursus. Det handlede om flow, hvordan man får en god rytme og glid på sporet... og var på sin vis et begynderkursus...  lær at køre cykel i skoven.. Pointen var, at jeg kunne se på mine medMTB´ere, at de nok kan køre hurtigt og med et vist vovemod, men når der er små tekniske elementer på ruten, så går den hellere udenom, end over. Vores vilde MTB hold er.. hastigheden til trods.. landevejscyklister, der for vinteren kort er plantet om til skoven.  Og, det der er god tone på landevejen, er langt hen ad vejen forkert i skoven, hvor man i langt højere grad kan udnytte tricks fra alpinski.

På en måde var kurset også et sikkerhedskursus, for når du går ind i sporet med tillid, tryghed og som en leg, falder frygten væk.. og det alene reducerer risikoen meget.

Mit hovedudbytte af kurset var, at man kan dele sporet op i tre elementer: acceleration, rul og brems ..  Når sporet er jævnt, accelereres der.. tre-fem pedaltråd, stående som i en spurt.. og herefter vil du uværgeligt komme ind i et sving, over rødder eller i et lille drop.. her rulles, med kneb som vægtforskydninger, tryk i pedalerne, hoftevrid, hjulløft og småhop.. og jo bedre du er til at bevæge dig på cyklen, jo hurtigere kan du køre igennem forhindringerne, og jo mindre er du nødt til at bremse.  Det kan godt være, at accelerationer er hårdt, men til gengæld er rulleperioderne også lange.. og alt i alt bruger du ikke flere kræfter end når du cuiser.. det går bare hurtigere.  Ved alle mooves står man op i pedalerne.. man sidder kun ned, når man er blevet træt eller det går stejlt op ad.

Og så lærte jeg hvordan man lærer andre at løfte forhjulet.. og jeg skal bruge teknikken til at lære mig selv at lave bunnyjump.. den helt rigtige måde at få både for- og baghjul op over store forhindringer.. mere om det senere på vinteren ;-)

Men, også et trejde element klemte sig på... diskussionen i MTB kredse om man skal have klick-pedaler eller platformpedaler (flats)  Jeg ved godt at hipsterne foretrækker flade pedaler og særlige gummisko, men for mig har klick-pedalerne fungeret fint. De holder mig på cyklen når sporet kaster rundt med cyklen og er alligevel så løst indstillet, at de udløser blot ved tanken om at foden skal ud.  Men, på kurset erfarede jeg, at når jeg vrider mig på cyklen, for at få størst muligt kraft ud i pedalerne, så udløste de.. hvorimod hvis jeg får brug for at stige lodret af pedalerne, fx når man får bagbalance ved forsøget på alene at rulle på baghjulet, ja så låser de..   Altså låst i lodret, men vrider man foden blot lidt så udløser de...  Det giver god mening når man cruiser, men når man vrider det hele for at komme hurtigt igennem sving så giver det problemer.

Nå men derfor har jeg nu meldt mig ind i hipsterklubben og investeret i flat-pedals.
 


Når man på flade pedaler kan vride foden, uden at ryge af, skyldes det de mange små skarpe pløkke, der griber fat i skoen når den vrides. Når man så skal løfte baghjulet, kan jeg ikke længere bare løfte foden lodret, som man ellers kan i klik-pedaler, men må spidse foden - stå på tå - for så griber pløkkene jo også når benet så løftes lodret.   Gad og vide om jeg kan finde ud af det??  Nå, men altid skal jo prøves een gang i livet.. og hvis man ikke forsøger, bliver man jo ej heller klogere. :-)

 Og når vi nu er i gang med hipsterklubben, kom der også lige farve på kæden:
 
Så er oldie-hipsteren eddermanme parat til at kaste nogle håndtegn i skoven!

Ingen kommentarer: