søndag den 8. november 2015

Hvad koster det, egentlig?

Som jeg tidligere har underholdt om, gik min fine racer i stykker på Alpeturen. Popnitterne der holdte forskifteren valgte at forlade stellet. Den er blevet fixet, med et par lidt større popnitter. Fint og uden man kan se det, men det er dog en påmindelse om, at efter fem sæsoner er cyklen ikke ny længere.

Det fik mig til at tænke, hvad koster det egentlig at holde en sådan svend kørende? Er det dyrere eller billigere end statens takst for kørsel i egen bil?

Med to sæt hjul, som i øvrigt også er godt slidte nu, står cyklen i en nypris af 40.000,-

Hertil kommer almindelige slid- og forbrugsdele, såsom kæder, dæk, slanger, styrbånd og olie

Slag på tasken pr sæson:
4 dæk: 1.320,-
8 slanger - 150,-
2 kæder - 500,-
et styrbånd - 250,-
olie for 100,-
Bremsklodser 150
kabler: 50,-

1.870 pr sæson  x 5 = 9.350

Og hvis jeg nu solgte den, alt incl, ville den måske kunne indbringe: 9.000,-

Alt i alt, fem sæsoner med 29.000 km har kostet 40.000,- eller 1,38 kr pr km... Statens billigste takst for kørsel i egen bil er 2,05 kr pr km.

Taget de høje priser på cykler in mente.. så er det faktisk overraskende, at det er billigere end bil!  

(og den holder ihvertfal ikke med MTB'erne, for der er sliddet abnormt og km-tallet lille, men det ved jeg ikke rigtigt om jeg vil regne på ;-)  )

Ingen kommentarer: