tirsdag den 11. december 2007

Ikke bare lindre.... om en lefty-skade

Normalt plejer jeg at gå en lang bue udenom hovedpinepiller. Det er på en eller anden måde for meget symptombehandling efter min smag. Ondt i hovedet? Pyt, snup en pille og klø på... jamen faktisk plejer det at gå over af sig selv i løbet af kort tid... Så mine erfaringer med hovedpiller kan ligge på et lille sted.

Ved mit første styrt den 3. november, landede jeg ganske vist blødt i en mudderpøl, men undervejs tog venstre knæ lige styret, og da en lefty forgaffel rager højt op, slog jeg faktisk knæet en hel del. Ikke mere end det bare var ømt, men en ømhed der ikke rigtig ville gå væk. Sårn af den type, som hviner i tænderne, men kun hvis man rører ved knæet, hvilket man så ej heller rigtigt kan lade være med. Skaden sad i de ledbånd der sidder uden på knæet på indersiden, om du forstår.

Efter jeg nu har trappet ned for cyklingen, begyndte knæet at gøre rigtigt ondt, ikke bare når man rører, men hele tiden. Knæet var ikke hævet men tydeligt varmere end det højre.

Jeg gik derfor til læge, der fastslog skaden til en ikke-bakteriel infektion i ledbåndene, lidt ala en museskade. Det kaldes en inflamation. Han gav mig en cortisonindsprøjtning og besked på at smørre stedet med Ibutop, som er Ibuprofen på creme. Hovedpinepiller på cremeform, hey det vidste jeg ikke man kunne få. Clou´et er at Ibuprofen ikke bare er smertestillende, men også helbreder sådanne inflammationer. Det hjalp da også, men ikke meget.

Og så var det jeg tænkte... mon ikke en daglig Ibuprofen-pille, altså en hovedpine pille ville kunne hjælpe? Hvis cremen nu ikke rigtigt kunne trænge helt ind, så kunne man hjælpe indefra også.. og søreme... 3 dage senere var min ømme knæ væk og det gode tilbage igen. Det virkede!

Ingen kommentarer: