onsdag den 9. januar 2008

Ny identitet på vej

Så blev masteropgaven afleveret.. yeeha!
Tilbage står bare en lille kronik og en eksamen i næste uge, og så er jeg søreme ikke studerende længere. Hmm.. nåede da egentlig ikke at bruge studiekortet til at få rabat nogen steder...

Masteren handler om hvad der har været gjort mod de lange ventetider i sygehusvæsnet siden 1993. Tiltag som frit sygehusvalg og maksimal ventetid. Og nej, det er overhovedet ikke kedeligt. Faktisk er det en bombe under vores velfærdssamfund. Det der skulle helbrede patienten, har potentiale til at slå hende ihjel!

Sagen er den at løsningen er en individualisering af problemerne. Du har nu selv ansvaret for at få rettidig behandling, ved selv at skulle vælge det sygehus som har kortest ventetid. Og, hvis forundersøgelserne trækker ud, skal du også selv finde et sygehus som kan lave undersøgelsen hurtigere. For mig minder det lidt om en Bilka-shopper der selv må vælge den korteste kassekø, og går den i stå, springe til en anden. Men når du nu er en shopper, hvorfor skulle du så ikke kunne købe dig til bedre service og behandlinger? Og, så er det slut med det sundhedsvæsen vi alle har tillid til giver dig den bedst mulige behandling, uanset status og økonomisk formåen.

Den tidligere sundhedsminister sagde det meget klart i foråret:
Vi har ingen garanti for behandling i Danmark, det vi gør, er at udstyre folk med nogle rettigheder til selv at vælge en andet hospital vil det offentlige ikke kan honorere behandling indenfor tidsfristen.

Men hvad nu hvis de private hospitaler også har ventetid? Jeg har et nært eksempel, nemlig mig selv!

Men selv om... hvis man nu er alvorlig syg? Hvad vil så selv den mest forhærdede liberalist have, behandling eller frit valg?

Jeg lader spørgsmålet stå, og stiger op på min cykel for første gang i lang tid. Arbejdet kalder.

Ingen kommentarer: