søndag den 23. marts 2014

Kondition

Sidste år havde vi aftalt med en gut, at vi i klubben kunne få målt konditallet mm først på sæsonen og så igen lige inden sommerferien. Jeg skrev et længere stykke om hvad de forskellige tal betyder, efter den første måling, se her: http://teamsologsommer.blogspot.dk/2013/04/form-fremgang.html

Jeg fik så desværre ikke fulgt op på den anden måling 30. juni 2013, men her er det så:

Måling 1: (ultimo marts 2013)
Konditionstal: 50,3
Vægt: 86,2
Maxiltoptag: 4.325 ml ilt pr minut
Fedtprocent: 21,1%
Max watt: 458

Måling 2 - tre måneder og en f... træning senere:
Konditionstal: 54,8
Vægt: 82,0
Maxiltoptag: 4.495 ml ilt pr minut
Fedtprocent: 17,8%
Max watt: 500

Iltoptaget var altså gået 3,9% frem, vægten faldet med 4,9%, hvilket tilsammen giver en konditionsfremgang på 8,9%. Maks watt er steget med 9,2%

Vægten spiller jo stærkt ind på konditionstallet, og den har man selv nogenlunde kontrol over, men jeg var sidste forår stærkt i tvivl om hvor meget man over tre måneder kan hæve iltoptaget. Med den mængde træning jeg præsterede sidste forår, kan den ikke ændres mere end de små 4%.. man skal jo også arbejde i ny og næ.. Uden viden, men bare som et ønske, havde jeg håbet på en fremgang af konditionstallet på 10%, det lykkedes ikke helt, men det var tæt på.

Lige om lidt, drager jeg ned i klubben for også i år at få gentaget øvelsen. Vægten ligger nok lige under måling 1 sidste år, men ikke meget. Jeg har træning meget her i marts, så forhåbentlig ligger iltoptaget højere.. til gengæld er jeg også lige netop kommet hjem fra en cykeltur, så benene er lidt ømme lige nu.. dumt.. ja men man skal jo forberede sig så der er noget at forbedre af  ;-)
  

Ingen kommentarer: