onsdag den 14. april 2010

Et spark i røven

Den største risiko eller bivirkning ved et trykket eller brækket ribben er lungebetændelse, ikke på grund af den ydre påvirkning, men fordi det gør ondt at trække vejret. Det gør man så ikke ordentligt, med det resultat, at der står en sump i bunden af lungerne, heraf kommer infektionerne. Af samme grund giver man helst ikke bandage omkring brystet, for det vil kun gøre det endnu sværere at få luftet ud i bunden. En god læge jeg kender hævder, at rigtig mange indlagte i løbet af få dage får lungebetændelse, ikke på grund af bakterierne på sygehuset, men fordi de ligger stille i sengen.

Tilsvarende når jeg får hold i ryggen, er jeg fristet til at blive i sengen. Det gør simpelhen for ondt at komme igang. Og, der kan jeg så ligge og pines i flere dage. Får jeg mig taget sammen og går på arbejde, er holdet ofte væk efter en halv time på kontorstolen.

Kroppen er kort og godt ikke bygget til ikke at blive brugt. Her i huset hedder det sig, at stort set alle sygdomme kan kureres med "et spark i røven og ud at løbe"

Og hvorfor så den svada?

Jo, jeg har det jo på samme måde med min hjertemedicin. Efter en god lørdagstur på cyklen, behøver jeg først medicin ud på onsdagen, mere torsdag og en masse fredag. Men, nu har jeg trænet hårde intervaller mindst tre gange om ugen, i præcis en måned. Og, tada, jeg har været total medicinfri i de 30 dage!

Der er intet som: "et spark i røven og ud at løbe"  ...dvs cykle...

Ingen kommentarer: