tirsdag den 11. september 2012

Restitution

Det er ikke ude på landevejen du bliver hurtigere, det er når du hviler.. hedder et ordsprog. Og rigtigt er det, at det er under restitueringsfasen kroppen regenererer sig og overkompenserer for den belastning den har været udsat for, men først skal den altså udsættes for en belastning, hvile alene går ikke ;-)

Overkompensation betyder, at kroppen ikke bare regenererer sig selv til det niveau, den havde før man udsatte den for belastningen, men lige giver den lidt ekstra, for en sikkerheds skyld. Og det er basis for al træning og formfremgang.

At der vitterligt er tale om kraftfulde mekanismer kan ses af min hvilepuls. Jeg plejer at tage den, lige inden jeg falder i søvn.. det rigtige er vist nok at tage den om morgenen, men det skide vækkeur er en så traumatisk oplevelse, at min puls på det tidspunkt intet fortæller. Næ, efter at have ligget i sengen og slappet helt af en ti minutter måler jeg pulsen.

Inden C2C-turen lå hvilepulsen omkring 42-43 bpm. Under turen, som var belastende, lå den på hele 60 bpm, og her efter et par dage cykelfrie dage ligger den på 40 bpm.

Hvilepulsen før afgang var lav og indikerer et fint træningsniveau, men det er interessant, at seks dages træning i et større omfang faktisk er i stand til at sænke hvilepulsen med 5%. Jeg ved ikke hvad sammenhængen med konditionen er, der er flere faktorer inde over, men bedre er den da i hvert fald blevet.

Mere interessant er det, at når det summer i musklerne og de er ømme, så stiger hvilepulsen med hele 50%. Puls er lig med aktivitetsniveau i kroppen, så det indikerer at kroppen arbejder hårdt med at kompensere, der skal pumpes meget blod rundt med ilt og næringstoffer til de steder, hvor kroppen er i gang med at genopbygge sig.

Restituering er virkelig kraftfuld!


PS: samme gælder i øvrigt hvis du drikker en flaske vin, så stiger hvilepulsen også.. kroppen skal arbejde hårdt med at skaffe forgiftningen væk. Prøv lige at måle efter næste gang! 

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg har ikke lyst til at prøve min restitueringspuls efter min indtagelse af vin.
Men tak for oplysningen.
Jørgen