tirsdag den 1. januar 2013

Cykelvedligehold

Vinter MTB er den dejlig sport, hvis man elsker at rode med sine cykler. Når nu cykeltøjet ser ud som nedenfor, efter en kort tur i skoven, kan du måske forestille dig sliddet på cyklerne!

Så, selvom ugen er kort, skal jeg have bastlet lidt med cyklerne inden på lørdag.. dvs noget af det får smeden nu lov til... trykket i det hydrauliske bremsesystemer er nemlig væk på både Hannes og min cykel. Det betyder at ingen af os kan bremse bag til.. jeg har godt nok kørt med det i nogle uger, det giver en del tekniktræning kun at kunne bremse med forhjulet.. men det går ikke i længden og slet ikke på Hannes cykel. Bleeding, som det hedder er en besværlig omgang, og med specialgrej, så det får smede lov til. 

Tilsvarende skal jeg have skiftet en "bushing" et glideleje som den bagerste støddæmper sidder i.. det skal der også speceialgrej til, så det får smeden sgu også lov til. Så skal jeg nok selv skifte Hannes klinger (de store tandhjul i for), kæden og bremseklodserne.

Fortsætter regnen som den kører lige nu, skal jeg vist også have sat et dæk med større knopper på baghjulet af min egen.. 

Jo, man kan godt hygge sig med cyklerne, også når man ikke sidder på dem. ;-)

Ingen kommentarer: