søndag den 18. maj 2014

Efter tre uger på sofaen

I denne uge startede jeg for alvor på på halvtid igen. Dejligt at være tilbage igen, meen om eftermiddagen soves. Jeg bliver utroligt træt, så jeg kommer til at kæmpe med hjernesrystelsen pænt lang tid endnu. Det er også ret let at få en billig tur i karrusellen, skal bare lægge hovedet tilbage og kigge skråt op til højre.  ;-)

Men alligevel bliver jeg langsomt i stand til at klare mere: Sidste lørdag kunne jeg gå på vandet, med det resultat, at det tog fra søndag til tirsdag, inden jeg ikke følte mig som noget katten havde slæbt med ind. I går, lørdag en uge senere, gik jeg på vandet igen.. for alvor.. og i dag søndag er jeg træt, men har det fint nok.  Så der er håb.

Da jeg jo trænger til at røre mig, og alle siger, at ligge på sofaen også er skidt, tog jeg ud for at lørdagscykle. Af hensyn til mit normale hold, og fordi det er hyggeligt, mødte jeg derfor op til normal træning. Planen var at tage det let på intervaltræningen og så køre fra, når jeg begyndte at mærke mine grænser..   3 uger på sofaen kommer ikke ustraffet for konditionen.

Jeg faldt derfor ind på det langsomste team, men tog alle intervallerne pænt og gennemførte hele distancen! Den afsluttende frokost i klubben blev dog sprunget over, fordi der med det gode vejr var mere end 100 mennesker der.. og den larm havde jeg ikke lige brug for efter en udfordrende træningstur.  Istedet tog Team Sol og Sommer en mentalt afslappende frokost i haven til fuglefløjt og solskin, efterfulgt af en fuldgod lur på sofaen for mig.



Som det ses, blev det faktisk til hele 90 km, og det med et snit på godt 27 km/t. Det er sgu fantastisk efter tre ugen stilstand, hvis jeg skal sige det selv. Benene var nu også godt ristede ;-)

Et andet udtryk for belastningen er denne graf:


Som det ses, er der brugt næsten en time (28% af tiden) for høj puls, til trods for at gennemsnithastigheden ikke lå højere end de 27 km/t og det estimerede gennemsnitlige watt lå på 142.

Til sammenligning kan vi jo kigge på den forrige rigtige tur, den hvor jeg røg i asfalten.

Her ligger jeg på høj puls i 12% af tiden. Gennemsnitshastigheden lå på 33 km/t og det estimerede gennemsnitlige watt output lå på 201.

Altså før mine tre uger på sofaen kunne jeg holde en 40% højere effekt og dermed også meget højere hastighed uden at knokle så meget som jeg gjorde i går..  Det er hvad tre ugers stilstand gør!!

Men når det er sagt, er jeg rent faktisk umådelig stolt af overhovedet at kunne køre 90 km med et snit de fleste ville være glade for! Jeg er taknemmelig!

Nu skal vi bare igang med genoptræningen, både arbejde og kondition. ;-)

Ingen kommentarer: