søndag den 23. maj 2010

Barolo-økonomi

I serien af gamle kvitteringer, får du her en prisliste for gamle Barolovine.

Historien er, at første gang jeg fandt ud af, at rødvin faktisk smager godt og ikke bare en noget surt rævep... var, da jeg smagte en rigtig god Barolo, importeret af svogerens firma. Selvfølgelig skulle et par sommerferier senere gå til Piemonte, så Barolo kunne studeres lidt nærmere. Belæsset med telt og badedyr besøgte vi to år en campingplads mellem Barolodistriktet og Middelhavet. I byen Barolo fandt vi en gammel vinbonde, der var begyndt af sælge ud af sine gamle vine. Således kunne vi i 1996 købe en 3liters flaske fra 1974 med Barolo-vin. Det svarer til cirka 169 kr for en normalflaske 22 år gammel DOCG Barolo. Det fandt og finder man ingen andre steder! Selvfølgelig købte vi bredt gennem de forskellige årgange og stablede en vertikal prøvesmagning på benene. Så vidt jeg husker, havde de fleste vine en tydelig brun kant og en svag eddikesmag. De havde tydeligvis haft deres bedste dage. Men, pyt, det var en fornøjelse!

Barolovine er desværre blevet uhyggelig dyre, så, når jeg sælger et eller andet som fx mine gamle vinterdæk, pedaler eller lign, er jeg gået over til at bede om betalingen i Barolo. Så er det ikke mig selv må fiske pengene op af lommen (eller det virker i det mindste ikke sådan ;-)  )

Ingen kommentarer: