søndag den 31. marts 2013

Klonk og slup i skoven

 Når cyklen begynder at sige klonk og der tydeligvis er slup i lejerne til affjedringen i bag, er det på tide at skifte bushings.

Bushings eller reducere er små aluminiums dimser der sidder mellem støddæmperen i bag og den møtrik der forbinder dæmperen til stellet.

og sådanne bushings skal naurligvis være runde... men her er de slidt ganske meget ovale. Og, så er det jo klart at der er slup og klonk i skoven.
Men, det er jo ganske let at fixe.. et par nye ind og så afsted... men nej... Sådan et par simple drejede aluminiumsdimser, med en materialepris på langt under 50 øre, findes ikke på nettet... dvs den største webshop med cykelgrej www.chainreactioncycles.com fører dem ikke mere og en google søgning viste kun nogle australske cykelbutikker og et par englændere der gerne ville cnc-fræse dem, hvis man bare lige kunne give målene..

 Efter en del søgning lykkedes det mig at finde dem hos den tyske netbutik www.bike24.net, til den nette sum af ... hold fast.... 200 kroner ! jamen altså!!  !!"#"  Og de engelske cnc-fræsere var ikke billigere, ud over at det så også viste sig at være ganske kompliceret at måle den rette størrelse.. for man måler højden ved at lægge de to oven på hinanden, og ud fra den tyske webshop og min skydelære kan jeg se, at de er 21,84 mm.. (der var også en model, der var 22,20 mm!) Det er en decimal mere præcist end min skydelære kan måle!  (Og bare lige for mine egne noter: Det andet mål man skal bruge, er diameteren på hullet, 6 mm)

Nå men, det er jo altid dejligt at bastle med cyklen :-)


Jeg har nu også bleedet mine egne bremser, dvs fået fyldt bremsevæske på. Jeg er helt blevet skrap til det.. og som tidligere skrevet virker det helt fantastisk lige at lade bremserne stå spændte, med en elastik omkring grebet, natten over.. så er alt som det skal være. Hvorfor ved jeg ikke, men bremserne bliver dejligt faste af den tur, efter en bleedning. Så pyt, bare det virker.

Begge MTB er nu pudset og gjort klare, så de er lige til at tage frem, når vintersæsonen starter igen om 7 måneder .. glæder mig allerede :-)

Ingen kommentarer: