fredag den 15. marts 2013

Magi og overtro

Jeg vidste det der med bleeding af bremserne ville udarte sig! (bleeding er at hælde bremsevæske på cyklens hydrauliske bremser)

Nu har jeg prøvet at bleede den bedre halvdels bagbremse... altså ... på cyklen ikke ;-)

Det er Shimano XT, hvilket betyder, at hvis de er OK, så kan man bevæge grebet indtil klodserne når skiven, og så er grebet stenhårdt. På Hannes er der en vis modstand når klodserne når skiven, men fortsætter man trykket, kan grebet trykkes ind. Sådan, rigtigt svampet, føles det, når der er luft i systemet eller slangerne er blevet bløde.. eller...

Efter at have bleedet bremser, gulv, cykel, mig selv, flere klude og sårn generelt alle mine omgivelser, vil jeg forsværge, at der er blot det mindste smule luft tilbage i systemet! Men det ændrer ikke ved det svampede greb! Bugger!

Efter at have spurgt lidt på nettet fik jeg at vide, at det kan hjælpe at sætte systemet under pres en nat! Ja, en elastik rundt om grebet!  Undskyld, men det lyder altså som sort magi for mig.. men som sagt så gjort.


Her er det min egen der står med elastikken

Efter min mening kan det kun hjælpe hvis stemplerne enten går lidt trægt og derfor skal have lang tid til at sætte sig i rigtige position, eller hvis der alligevel er luft i systemet.. for så kan man trykke boblen ind i bremsevæsken.. ligesom CO2 i danskvand.

Men søreme om ikke det hjalp. Her til morgen var grebet så fast, at cyklen igen kan bremse! Jeg tror dog ikke rigtigt på det.. Hvis det er fordi der alligevel var luft i systemet, ja så vil boblen gendanne sig til sidst.. ligesom danskvand også sprudler når kapslen tages af.. eller også er der noget med at bremser og slanger skal sendes på pension efter 6 hårde år i skoven.

Nærmere rapport, når cyklen har kørt for første gang efter elastik-historien.

Ingen kommentarer: