torsdag den 7. marts 2013

Oliesheiken

MTB-bremser aktiveres ikke via et kabel, men med hydraulik. Det betyder, at forbindelsen mellem bremsegrebet og selve skivebremsen sker via et olietryk i et rør. Lækker der lidt olie ud, eller kommer der luft i systemet, kan man ikke bremse, enten fordi der ikke er olie nok til at virke som forbindelse eller fordi luft som bekendt kan komprimeres. Sker det, skal man have suppleret olien op og have luften ud.  Det er noget med olie, sprøjter, slanger mm

Mærkeligt nok har begge vore MTB tabt det hydrauliske tryk på bagbremsen, på samme tid.. Indleverede dem til bleeding, men var ikke helt tilfreds med trykket da jeg fik dem igen.. og underligt nok er det sket igen.. hmm.. der synes altså ikke at være et læk!  Nå men, inden jeg får skiftet rør og bremsehus mm vil jeg lige se om jeg kan bleede selv.. selvom det er noget tjavs.

Så efter at have gået nogle gange rundt om mig selv, er der nu bestilt bleeder-kit og olier, mere info følger, når sheiken er blevet til oliesheik ;-)


Ingen kommentarer: