søndag den 13. juli 2008

Surt show!

Hvorfor fanden kører CSC så kedeligt og uinspirerende i Tour de France i år? Jeg forstår til fulde Jytte Hilden, da hun som kultur og sportsminister kom med den herostratisk berømte udtalelse: "Det er med fodbold som med sex, det er betydeligt sjovere at være med til, end at kigge på"

Tour de France i år er en blodfattig forestilling, specielt når man bruger en hel eftermiddag på at se det, på en grillbar tre kilometre udenfor Ringsted.

Det var ellers ikke vejret der afholdt mig fra selv at køre en tur.

23 grader og forrygende medvind!
.. og så en eftermiddag med kedelig cykelløb og grillbar ...

Efter lange og hårde cykelabstinenser, skulle der køres seriøst cykel i dag. Jeg blev derfor sat af i Korsør, og skulle cykle hjem, medens Hanne kørte bilen hjem. Estimeret cirka 110 km. Solskin og vinden kom fra sydvest, med en små 15-20 km/t, og det er jo perfekt, for København ligger jo nordøst for Korsør.

Jeg blæste derfor af sted med et snit på den rigtige side af 35, medens jeg overhalede alle andre. Vejen er god med store cykelstier. Slagelse er flot, tror egentlig aldrig jeg har været der før, sårn for alvor. Ligeså Sorø, som jeg lige tog en afstikker ned af hovedgaden i. På vej ud af Sorø gik det imidlertid galt. Med et højt brag sprækkede dækket. Måske var det det glasskår jeg havde overset en 20 km før da jeg kørte i en af de store skove og kiggede efter viltet? Hørte det klirrede, men der skete ikke lige noget. Senere kravlede slangen så ud i forbi dækindlægget, og tynd gummi kan altså ikke holde til 8 bar. Jeg skiftede slangen, og forsøgte at skubbe dækindlægget på plads så det dækkede flængen, men det er altså ikke let, når flængen i dækket går fra øre til øre. 5 kilometre senere var den gal igen. Bang, sagde det. Nu satte jeg en lap på slangen, puttede en ekstra lap ind mellem dæk og dækindlæg og forsøgte mig med den sidste trykluftpatron. Efter en lille smule trilleri, kom jeg forbi føromtalte grillbar, og gjorde lige holdt for at chekke dækket. Jo, slangen var begyndt at flyde ud, så jeg kastede håndklædet i ringen og ringede til Hanne, der trofast tilbød at køre tilbage for at hente mig. Hun var ellers lige kommet hjem, den stakkel.

Hun forstod desværre på mig, at jeg kun var kommet til Næstved, så da jeg ikke rigtigt kunne forstå hun ikke dukkede op, og ringede til hende, flakkede hun rundt et helt andet sted end der hvor jeg var. Damn!! Ærgeligt! Nå, men jeg fik da set afslutningen på dagens etape, som så til gengæld også var uden spænding. Damn!! Ærgeligt!!

53 kilometre istedet for 110 og en spildt eftermiddag for os begge.

Næste gang tager jeg altså et ekstra dæk med!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej,
du sagde i telefonen at du var udenfor Slagelse (ikke Næstved).
I virkeligheden var du undefor Ringted.
Kh Hanne

Per L Johansen sagde ...

Det må jo så være bevis nok på, at jeg roder rundt i de Sjællandske købstæder ;-)

tak for hjælpen
Per