fredag den 24. maj 2013

Jeg har min farfars økse

Har du ikke haft den cykel ret længe?, er jeg ofte blevet spurgt om, med det slet skjulte budskab, at her i huset skiftes cyklerne ret tit!

Nej, der fåes sgu ikke bedre cykel end den jeg har! Det var og er min drømmecykel. Og flere og flere har da også fået øjnene op for, at Specialized Roubaix er den rigtige cykel for midaldrende motionister. Jeg er ikke længere alene på en komfort-racer. Så alt det der udskifteri er slut, da jeg købte min nuværende for godt to år siden! Den her får lov til at blive i stalden i rigtigt mange år

Netop derfor er det så også nødvendigt at holde den ajour. Styrbåndet skal fornyes og sadlen der er blevet lidt blød udskiftes, og et par højprofil hjul til langtursræs anskaffes.

Jeg har hidtil kørt på Specialized Pavé, som er en ret lækker og let saddel, men alligevel længtes tilbage til min forrige Selle Itallia SLR - Team Edition, den passer altså bare min bag en anelse bedre. Så sådan en måtte skaffes og kom med posten i dag.

Den fåes nu kun med kulfiber-stel, hvilket ikke gør noget, for det øger om noget komforten..  altså indtil jeg skulle montere den på saddelpinden.. det viser sig (selvfølgelig) at et carbon-saddel-stel har ovale rør, 6 mm brede og 9 mm høje.. metal-stel er runde, 6 mm diameter..  derfor passer den naturligvis ikke €%#!!   Nå men, så må jeg jo enten på jagt efter en ny saddelpind, eller en adaptor til min nuværende..

Så jo, jeg skifter ikke cyklen, aldrig! Men hvorfor er det jeg tænker på historien om manden, der havde sin farfars økse: "Min far skiftede skaftet og jeg skiftede bladet"?

Ingen kommentarer: