onsdag den 15. maj 2013

Husk hjelmen

I går havde vi et styrt på holdet.

Under en spurt rører et forhjul et baghjul, og i et splitsekund er tre ryttere i gulvet. Heldigvis er der ingen trafik, hårnålesving, autoværn eller andre forhindringer. Tvært om, så er det en del af vore sikkerhedsforanstaltninger, at der i vore indlagte spurtsteder for det første er plads til at rutche hen af vejen, og for det andet at det går lidt op af bakke, så hastigheden ikke er helt ukontrollabel..

Men, en glat glidebane er asfalt ikke, når man rammer den med 40 km i timen!

Og, når hovedet rammer asfalten kan man prise sig lykkelig for en god hjelm. Som det ses er toppen simpelthen slået af! Men den uheldige rytter havde ikke engang antydning af hovedpine!


Når der bliver gået til stålet i cykling, er der ikke langt mellem succes og fald.

Derfor er det vigtigt at disciplinen, ruterne og intervallerne er lagt mhp at undgå de allerværste konsekvenser af fald, og at det personlige udstyr er i orden, dvs altid hjelm med glat overflade, ikke-slidte klamper, cykelhandsker og en velholdt cykel. Og, aldrig enkelstartscykler i et felt.. det svarer til at cykle med lanse!

Selvfølgelig er held og uheld en vigtig faktor, når tingene sker, men det er stadig mere end to år siden vi sidst havde et uheld med knoglebrud til følge på holdet.. og det var vist mig .. og til en aktivitet der ikke var planlagt af os selv.

Når vi planlægger ruterne ser vi på:
  • strækningerne må ikke bruges til fyraftenstraffik, fx aldrig Strandvejen i nordgående retning ved fyraften
  • ikke strækninger hvor bilisterne er blevet agressive grundet mange cyklister fx undgår vi i videst mulige omfang Ganløse
  • Spurter skal ligge hvor der er plads og ingen forhindringer. Vi kommer uvilkårligt til at fylde meget 
  • Spurter skal foregå op ad bakke og aldrig nedad. Dels er det bedre træning, dels sætter det en begrænsning på farten.
  • Den øvrige trafik skal være begrænset på strækningen
Herudover forsøger vi at lære hinanden rigtigt godt at kende. Vi ser helst at folk passer deres træning så vi kender hinandens særheder og små udsving og at alle kender vore teknikker og politikker. Vi prøver på at sætte vore hold så folk passer sammen styrkemæssigt. Og vi påtaler hele tiden manglende opmærksomhed og signalgivning i feltet, og sikrer at skiftemetoden altid er den samme.

Men, ingen kan gardere sig mod bilsten der forvilder sig over i den forkerte vejbane, det rigtigt uheldige fald eller rytteren der i kåd konkurrence snitter et hjørne fladt på et fatalt tidspunkt.

Ingen kommentarer: