onsdag den 22. maj 2013

Jo, pinsesolen dansede!

Der skal jo trænes til Styrkeprøven, så aftalen var at køre en træningstur på 300 km 2. pinsedag.  Efter at den onde træner havde lagt planen, blev den nu en anelse kortere.. 300 km er dælme langt når der skal findes småveje at køre af.  Målet var ikke flest mulige højdemetre, men at få en rigtig flot tur ud af det!

Ruten gik derfor Nordkysten rundt, over med færgen til Rørvig, via Lumsås til Holbæk, op ad Hornsherred til Frederikssund og nord om Hillerød til Nøddebo og hjem via Hørsholm, 266 km. Med turen til og fra Nærum, hvorfra vi startede kom jeg op på 285 km i alt.



Og en køn tur blev det! Der er ikke meget der slår det danske forår, når træerne har fået blade, æbletræerne blomstrer, markerne står dybgrønne og rapsen farver bakkerne gule, temperaturen er over 20 grader og hjulene snurrer i selskab med gode cykelvenner.

Som en af deltagerne sagde: Det her kommer klart ind på top tre, incl ture i Alperne og Pyrenæerne! Sådan er det når Danmark viser sig fra sin kønneste side!

Det er jo lidt sjovt, at tidligere var en så lang tur noget specielt.. en hel ekspedition, nu er et bare en træningstur. Men, jeg må godt nok indrømme, at jeg var lidt mere træt bagefter end efter en normal træningsdag ;-)  Velankommet i Nærum, kunne vi konstatere, at uanset hvor trætte vi var.. så var vi stadig kun halvvejs mellem Trondheim og Oslo.. uha uha.. jeg var helt færdig! Man kan godt blive lidt bekymret!

Der blev nu også kørt pænt stærkt, så gennemsnitlig hastighed var 30,5 km/t med to store pauser på hhv færgen og frokost i Holbæk. I alt tog turen omkring 10 timer. Det giver en reelt gennemsnitshastighed på 26,5 km/t. Det er gammel sandhed, at det er hastigheden der dræber, ikke distancen. Det håber jeg er rigtigt, for dels er målet for Styrkeprøven en gennemsnitshastighed på 24,5 km/t, dels skal der ikke holdes lange pauser.. derfor bliver den kørte gennemsnitshastighed også væsentlig lavere.

Jeg kørte hjemmefra 6:30 og havde fornøjelsen af at se solen danse over horisonten over Øresund, det var jo pinse! Og, det var vi så ej heller i tvivl om, da vi nåede Helsingør. Der er åbenbart en tradition for en pinsefest hele vejen mellem Snekkersten og Kronborg, og den var ganske animeret. Ud over at to unge knægte kom alvorligt til skade fordi de i løbet af natten kravlede op på et tog (kørestrøm, you know) var hele bymidten sået til i glasskår!  Det lykkedes os dog at komme igennem uden punkteringer. Tidligere er vi kørt til Hornbæk, men vi er aldrig kørt forbi. Jeg forstår nu hvorfor et sommerhus i Gilleleje er så attraktivt.. der er alvorligt kønt! :-) HeatherHill-området ligner nærmest et jysk hedelandskab, men ned til kysten. Facinerende!

Inden vi strøg ombord på færgen til Rørvig, lykkedes det lige Allan at finde en friske fiskefrikadeller. Jeg ved ikke rigtigt om store fedtglinsende fiskefrikadeller med bjerge af remoulade til klokken 10:30 om morgenen er god cykelrytterkost,men det smagte godt, og gav da ej heller sure opstød bagefter. Måske er der basis for noget produktudvikling her? ;-)

Kan du finde fiskefrikadellen?

 På vej ud af Nykøbing blev jeg så overstadig over den gode asfalt, at jeg tabte koncentrationen et øjeblik. Den nye asfalt havde en høj kant som jeg desværre kom ud over. Det giver hurtig jordkontakt! Jeg fik kun ganske få hudafskrabninger, men et blodkar bristede i albuen, inde under huden, hvilket gav mig min karrieres største bule. ;-)


Ondt gjorde det ikke, men helt godt så det dog ej heller ud.

Så små 200 km senere fik jeg den lige tjekket på skadestuen, men ud over at puste på den, gjorde de ikke noget. Kroppen skaffer sig selv af med det.

Syd for Nykøbing fulgte vi kysten sydpå. De lokale kalder det for Guldkysten og helt fantastik kønt er her da også.. og stort set ukendt... alle synes at drøne op til Kattegatkysten for at få sommerhus. tsk tsk..

Herefter er det enormt vanskeligt at komme til Holbæk uden at ryge ud på den megatraffikerede hovedvej mod Odden. Det gav os derfor noget zig-zaggeri bla ud over den inddæmmede Lammefjord. Her er vejen anlagt helt lige, og da der var vindstille og ingen trafik, blev der givet gas.. så skinner solen virkeligt! En af deltagerne kiggede bagefter vandtro på sin GPS og spurgte forsigtigt.. "Har vi kørt under havets overflade?" Jeps, bunden på Lammefjorden ligger 7 meter under vandet og er faktisk Vesteuropas laveste punkt!

Frokosten skulle indtages i Holbæk.. og i OCC går vi altså på restaurent, når vi er på så alvorlige langture. Det gør Rynkebyfolkene bestemt ikke.. der blev fablet en hel del om hapsdogs og pizza. Nu kan det godt være, vi slap heldig afsted med fiskefrikadellerne, men her sagde dagens holdkaptajn alligevel nej. Så det blev et raid på en bagerforretning. Fint nok, alligevel dog mere afslappende end resten af holdet var vant til.


Kage, cola, wienerbrød og alle andre gode energikilder blev der kørt ned til frokost!

Fra Holbæk gik det via Munkholmbroen og op i vores kendte træningslandskab i Hornsherred, Strø og Nøddebo. Det eneste man kan sige om det er, at den onde kaptajn havde lagt samtlige bakker til sidst, hvor benene var mest trætte :-)

Missionen med ruten lykkedes! Alle var helt enige om at et havde været en utrolig smuk tur. Den kunne man i et vist omfang godt gentage som en Sommer-OCC tur.

Jeg må indrømme at det var en meget træt Per der vendte bilen mod Århus dagen efter.. og nu har jeg chekket min kalender for at se, om jeg ikke kan holde en feriedag efter Styrkeprøven. Nope.. jeg har et møde jeg ikke kan undslå mig, dog i København og ikke i Århus. Lidt heldig har man da lov til at være.

Ingen kommentarer: