fredag den 30. november 2007

Gør 4 bar en forskel?

Ja, selvfølgelig!

I tirsdags mærkede jeg lige efter om der var tryk nok i dækkene inden jeg kørte, og det var der. Svagt eftergivende, men ikke bløde... sårn med en fingerspitsgefühl på omkring 6 bar. Og, det er nok til en lille smuttur til arbejde.

Jo, jeg mærkede med fingrene og ikke med en manomenter.

Nu havde jeg bare lige glemt, at jeg på min hverdagscykel kører med Schwalbe Stelvio Plus, som er et dæk med indbygget dækindlæg. Glimrende dæk i øvrigt. Stelvio Plus er i sig selv hård, når man mærker efter, grundet det indbyggede plastic-lag.

I tirsdags var det jo så, som beskrevet, hårdt at cykle, så inden jeg idag besteg cyklen, satte jeg lige pumpen på. Det er noget siden sidst. Og søreme, trykket lå på 4 bar!

Selv om et bildæk typisk har 2,4 bar og et slangeløst MTB-dæk kan komme helt ned på 2 bar, skal en racercykel typisk op på 8 bar. Kommer trykket helt ned på 4 bar, tager det alt andet lige toppen af farten, og gør turen mindre sprød.

Ingen overhalede mig i dag! ;-)

Ingen kommentarer: