søndag den 25. januar 2009

Isstjerneløbet 2009

Dette indlæg kunne have heddet mange ting:
  • Vejet og fundet for tung
  • Husk nu for h.. din pasta
  • Betyder mountain bike, bjergcykel?
  • Første MTB-motionsløb!
  • Græsmark og Mudder
Det handler om Isstjerneløbet. Roskilde cykelmotion formår at lave ganske hårde cykellløb, hele tre styks om året, og der bliver ikke lagt fingrene imellem. Et af løbene er så altså et MTB-løb, som foregår ved Hedehusene, i et kæmpe stort gammelt grusgravsområde kaldet Hedeland. Istedet for at få området til at ligne natur igen efter grusgravningen, har man lavet det til et kæmpe fritidsområde, med skibakker, søer, amfiteater, vindyrkning, veteranjernbane, hestestier og så altså også MTB-stier.

Mand, er der stejle skråninger i en grusgrav! Til tider måtte jeg af cyklen og skubbe, ikke over 3 km/t! Nedad gik det betydeligt hurtigere, det kræver lidt mod at køre over 60km/t på grusvej på en gyngehest. 

Det kan godt være min kondition er bedre end de fleste, men det var så tilgengæld ikke de fleste, der stillede op til dette løb. Jeg blev overhalet rigtigt meget, specielt når det gik op ad. Men mon ikke det mest af alt er vægten? En hel del kilo mindre ville hjælpe.

Løbet er 2/3 grusvej og 1/3 græsmark(læs klæbrig og tung mudder) og foregår ad to omgang på 21 kilometre. Da man ikke melder sig på forhånd til at køre en eller to runder, kan man så sidde der og lokke sig selv til at smide cyklen efter første runde.. det er hårdt det her... nu har du jo set runden.... der er ingen efter dig, du kommer sidst... Jeg tror mange tabte kampen med sig selv og stoppede efter første runde. Jeg var dog standhaftig og tog to runder. Og sjovt nok var anden runde næsten en større nydelse, fordi der nu var tid til at have det sjov på de få stykker med singletrack, samt koncentrere sig om at pedalere gennem mudderet. Ingen der stod i vejen.

Men jeg havde glemt en af de vigtigste ting før et løb.. nemlig at fylde kulhydratdepoterne op... Dels var jeg jo ude og køre i går, dels så prøver jeg faktisk at tabe nogle kilo, og så står maden jo på kulhydratfattig kost. I går aftes fik vi således rødbedesalat (nej ikke den med mayonnaisen!) og ingen ris eller pasta. Halvvejs rundt på første runde, var depoterne tømte. Som Bjarne Riis siger "jeg gik sukkerkold". Så skal man f.. være standhaftig for at tage en runde mere! Heldigvis havde jeg en bar i lommen med druesukker og kokus, samt den mest kunstige banansmag du kan forestille dig, men den hjalp.

Isstjerneløbet blev min første MTB-motionsløb. Kan den anbefales? Tja, grusvejstons og smattede græsmarker er ikke min favorit. Jeg vil hellere have de mere teknisk svære ruter med trærødder, huller og spring. Men pyt, det gav eddermanme god træning!

Materiellet drillede lidt. Chainsuck på mindste klinge, når der for alvor trædes til, og det er ikke der, man har brug for det! Samt lidt skifteproblemer i for. Jeg skal ihvertfal have skiftet den lille klinge, men når man kigger lidt på dette billede af cyklen efter løbet, forstår man måske hvorfor teknikken bliver slidt. Utroligt at kranklejerne, som jo sidder udenpå kranken, kan holde til det.

De officielle tider er ikke kommet endnu, men ifølge målcomputeren kom jeg rundt på 2 timer og 45 minutter. Nær ved sidste mand, men ikke helt, tror der var en fire-fem stykker efter mig. Faktisk var det mig der overhalede på anden runde... men der var som sagt også noget at betale tilbage.

Ingen kommentarer: